måndag 11 november 2013

Blåmåndag

Måndag är måndag. En dag omtyckt av vissa, avskydd av andra. Jag sällar mig inte till någon av de kategorierna utan står som en typiskt neutral svensk i mitten och säger att det är lagom ok med måndag. Oftast. Idag hade jag en mindre bra morgon inkluderad en försovning, en buss som tog en evighet på sig och en arbetsmoral som låg och snusade på botten. Jag satt i flera timmar med vårt reseräkningsystem och blev upprörd över minsta lilla. Dessutom var jag mer disträ än vad jag vanligtvis är vilket inte är lyckat i min arbetsvardag. Minns inte ens om jag hälsade på alla i teamet idag.. Vändningen kom när jag motvilligt gick till gymmet och jag trampade som en vansinnig på spinningcykeln i 55 minuter. Jag trampade bort den jävliga morgonen och den minst lika jävliga dagen. Efteråt gick jag hem och åt helgens rester av fläskfile och sallad, det var då dagen toppades. Lite ska till för att man återigen ska hitta tillbaka må jag säga. Ett avsnitt Downton Abbey på det så kändes måndagen helt ok. 

Igår när jag hälsade på mina gamla Madeira-kollegor (som numera bor i Norge) diskuterade vi som vanligt massa olika ämnen, men något som fastnade var min halsmandelsoperation som går av stapeln om 30 dagar. De hävdade bestämt att rösten kommer förändras, och att det har gjort det för mångfalden av de som gjort operationen. Jag lystrade som en hund och kastade mig över telefonen och googlade för allt vad det var värt. Hittade jag något som bestred deras påstående? Jo, de flesta svaren jag kom över var att rösten förändrades tillfälligt men andra menade att de fått en annan röst. Inte helt betryggande med andra ord.. Vem vet, antingen vaknar jag upp från narkosen med en mansröst eller med en pipig, nasal stämma.. ELLER så pratar jag mindre grötigt.. För det stod det mest om, de som opererat bort mandlarna får en bättre "klang". Jag ställde frågan till paret om jag pratade grötigt men det fick jag inget direkt svar på. Ja, det återstår att se (eller höra). Oavsett börjar jag bli riktigt nervös, varför vet jag inte helt. Det går nog bra, som det mesta brukar göra. Förhoppningsvis. 


2 kommentarer:

Muddu sa...

Tror inte du slipper dialekten Fia, oavsett hur många operationer du gör :D Jag tror du kommer vakna upp som värsta Maria Carey däremot! Lycka till!!

/Muddu

Fia sa...

Dialekt? Vet inte vad jag har för en längre.. :) Haha, jag vi får väl hoppas jag kan ta höga toner efteråt.. Kul att höra ifrån dig igen!