torsdag 28 maj 2009

bike happenings.

dagen började med en språngmarsch till bussen eftersom jag i vanlig ordning var en tidsoptimist. därefter flöt dagen på bra med jobb & lära känna nya människor, och jag åkte hem glad i hågen. blev en noka och en skön dusch och sen mötte jag upp ams på aker för kaffehäng & promenad. vi planerade en slottparkspromenad, och gick och pratade i vanlig ordning och plötsligt hör jag dödsvrål och en amelie i ögonvrån som har nåt bakom sej.. sen en krasch. jag vänder mej förvånat om för att se en kille i cykelhjälm, vita örsnäckor och tjocka glasögon ligga på spårvagnsspåret med en cykel över sej och en amelie som utbrister: SLOG DU DEJ? snällast i världen som hon är hjälper hon denna kille, som precis kört på henne, och ser till att han mår bra. skadegladast i världen var såklart tvungen att titta ner i trottoaren och bita sej hårt i läppen för att inte börja skratta. när killen hade unskuldat sej ett par-sju gånger och cyklat iväg igen fick jag mej dagens skratt medan ams, nervös som hon är, tänder en cigarett och gällt börjar diskutera händelsen. "..jag trodde jag skulle bli rånad, och så ser jag en tjock cyklist liggandes på marken!.." (läs detta med falundialekt). skrattar bäst som skrattar sist.. när vi var på väg mot vigelandsparken för att möta upp ams kompis markus så går vi i godan tro på trottoaren, och pratar, som vanligt. plötsligt hör jag slirade däck-ljud och en skrikande broms, sen en fartdåre på cykel som sladdar ner från trottoaren farligt när spåren och slår i däcken mot trottoarkanten så han håller på att ramla. detta skedde nu mot mej, 5 cm ifrån att jag skulle följt med på den turen.

jag säger då det, vad är det med cykeldårar och oslo idag?

3 kommentarer:

Maria sa...

hahahaha ja tror ja dööör! klockers

Emelie sa...

Hahaha dags för trafikanter att ha cykelhjälm i Oslo kanske. Den glömmer jag inte när jag besöker staden! Ta det lugnt vännen =)

Konstapel Färm sa...

Hmmpff.. med trafikant menar jag en människa som går... kom inte på något annat ord?!