torsdag 13 mars 2014

Särskrivning

Något som får mig att bli gränslöst irriterad är särskrivningar. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man inte kan se när ett ord ska sitta ihop, speciellt inte när ordet uttalas i ett ord och inte två. 
"Socker bagare", "brun hårig" osv.. Sätt alla särskrivningar i en text och voilá, varsågod att rynka pannan!

"Kaffe, jag är sugen på kaffe kände jag en dag och begav mig till stans café.
RÖK FRITT står det på en skylt och jag blir dumt stående och funderar. ”Ehh – får man röka här? Servitrisen, som är trött på sitt arbete och på dumma frågor himlar med ögonen och snäser: ”Läs på skylten där borta.”
Villrådigt sjönk jag tillbaka i en skön stol och gick igenom svaren jag fått på den kontaktannons jag skickat in veckan innan. Svaren var från:
”En brun hårig man”, ”en sjuk gymnast” samt en ”full vuxen kamrer”.
Bland breven fann jag en inbjudan från en god vän. Kom ut klädd! Vad menade hon med det, klart att jag klär på mig innan jag går ut.
Vankelmodigt vandrade jag iväg och fick fart på benen då jag såg en skylt utanför dörren med texten: ”Häst skjuts på torget idag 14.00.” Med hjärtat i halsgropen upptäcker jag att hästen ser ut att må riktigt bra för att vara dödsdömd, den hade till och med en liten vagn med glada barn i bakom sig.
Jag travade vidare och gick in i mataffären för att handla. Kul potatis, kalv lever skuren i tunna skivor, snabb mat slank ned i min korg.
På klädavdelningen står det textad ”Helly Hansen super under ställ”. Jag tittar till en gång extra under stället och funderar på om det verkligen är bra reklam för butiken att låta folk kröka till där."

Nej, jag säger inte att alla är perfekta - det skulle jag aldrig göra. Jag vet själv att min tidigare nästintill perfekta svenska numera präglas av norska ord och uttryck. Men läs texten och förstå att många kan bli frustrerade över särskrivningen som tar över, både i artiklar i stora nyhetstidningar och i bloggar. 

/F.d språkpolis

1 kommentar:

Pammis sa...

Hahahahahhaha! Sjukt bra!