torsdag 31 maj 2012

Nya ord.

Jag tycker att jag är relativt ung och fräsch, men när det kommer till vissa förkortningar i den fantastiska "cybervärlden" som de mindre unga och fräscha skulle uttrycka det stannar jag ibland upp och funderar på om jag föråldrats. För ett tag sen bet jag till slut ihop och frågade en vän vad ftw betydde. Hade fått för mig att det betydde fuck the way. Helt fel. For the win är den korrekta utskrivningen av förkortningen. Och när jag fick förklaringen började jag fundera på hur jag i så lång tid gått och trott på min egen, påhittade, förklaring. Fast å andra sidan finns det ju ett annat typ av språk som jag heller inte förstår fullt ut. Mamma-språket. Det är gulliga förkortningar på hederliga svenska ord. Mellis till exempel. Jag har ju återigen dragit en slutsats och vill få det till mellanmål. Men varför mellis? Ska vi börja säga kvällis också då? Och varför inte frukis? 


Med risk att ha förnärmat och skändat de flesta i min vänskapskrets så får jag väl avsluta med att säga: Jag kommer nog dit jag också någon gång. Egentligen är jag nog mest avundsjuk på att ni kan använda nya ord medan jag måste hålla mig till de korrekta orden. 

1 kommentar:

Maria sa...

Men käre lille vän, de hade ju tillåmä ja kunna upplyst dig om haha! :D