onsdag 30 maj 2012

Att njuta livet..

Idag luktar det konstigt i Oslo. Först blev jag lite orolig att det var jag som luktade, men kunde snabbt konstatera att jag inte doftar vare sig bränt gummi varvat med nyklippt gräs. Köerna in till stan var rena rama stoppklossarna idag med, jag har ännu inte luskat ut om det beror på att Justin Beiber spelar på opera-taket idag eller om det samma köer som alltid. Det kan förvisso också ha någonting att göra med den pågående strejken. Skolor, dagis och kommunanställda strejkar på grund av deras "låga" löner, kan förstå dem dock. Hur kommer det sig att människor som utbildar, utvecklar och underhåller barn under hela deras barndom ska få dåligt betalt? Oavsett, även strejkarna höll till mitt i Oslo idag, så det kan också ha varit orsaken till kaoset. Och kanske också lukten. Det kanske är så kommunalanställdas frustration blandat med fjortonåringars lycka luktar tillsammans, bränt gummi blandat med nyklippt gräs? 


Helgen hemma var helt fantastisk. Det var längesedan jag hade tid till att ta det så lugnt som jag gjorde. Solade i stillhet, det enda jag hörde var fåglarnas kvitter och de förbaskade humlornas brummande. Till det läste jag en bra bok och kände solen bränna på min, återigen, vita kropp. Åt grillat, drack rosé och umgicks med familjen. Helt fantastiskt med lite kvalitetstid! Jag hann också träffa lilla Ebbe, och jag häpnade själv över hur löjlig man är när man pratar med barn. Tråkigt nog påpekade jag det för Maria, Ebbes mamma, och det magiska över barnspråk övergick hela tiden till asgarv, på grund av att jag aldrig kan hålla mina tankar för mig själv. När jag hade satt mig tillrätta i bussen och den rullade västerut, mot Oslo, började jag fundera på hur det är att bo i Karlstad. Kanske det är dags att förflytta sig igen? Jag menar, 4 år på ett ställe är alldeles för lång tid för mig. Vi får väl se.. 


I morgon sätts betygen i skolan, än så länge har jag fått betyg i fem av sex kurser. 3 mvg och 2 vg. Nu väntar jag spänt på att få se om jag klarade av den sista kursen. Hoppas så innerligt att det gick vägen! 


Sommaren är på gång, jag känner mig fri igen och nu ska det tränas inför bröllopet. Klänningen satt som smäck, dock något för tajt på vissa ställen så för att undgå katastrof efter bröllopsmiddagen ska jag minska någon centimeter i omkrets till. 





Inga kommentarer: