onsdag 4 januari 2012

Ute.

Nyårshelgen var en lyckad sådan! Fick finbesök från både Malmö och Stockholm och nyårsafton firades tillsammans med 15 andra hos det bästa värdparet jag någonsin träffat. Efter två timmar in i festen så hade jag ont i käkarna av allt skratt och det fortsatte långt fram till tidiga morgonen. Inga jäkla mer humbug-löften i år. Har bara ett. Som jag sa till Emma en kväll.. Jag måste börja "start paying attention to other people!", för det är nog en av mina största brister. Det börjar med att jag lyssnar aktivt, men om det blir för mycket malande så ser jag snart bara läpparna röras och istället flyttas mitt intresse till mina egna tankar. Stressen är ett faktum när jag får en fråga om det personen, som jag hövligt ignorerat, pratat om. Det ska jag bli bättre på. Lyssna på andra människor, oavsett hur ointressant dom de pratar om är. 


Efter att ha haft känningar i en visdomstand hela jul- och nyårshelgen ringde jag och bokade tid för en undersökning. Tänkte att de säkert hade minuttaxa eller något och att kalaset skulle sluta på flera tusen kronor. Det gjorde det inte. Däremot tittade han in i munnen på mig och sa: "Jaha, her må vi nok trekke tannen". Jag svarade hoppfullt: "OK! När har ni tid för det då?". Tandläkaren såg på mig rakt i ögonen och sa: "NÅ!" (på svenska betyder det NU). Jag frös till is, skrattade lite nervöst och frågade om jag skulle bli sövd (och höll tummarna hårdare än någonsin). Men nej, det behövdes inte.. Fyra sprutor bedövning bara, sen skulle jag inte känna någonting. För dig som lider av tandläkarskräck och någonsin ska ta ut en visdomstand.. Nu börjar det bli lite känsligt.. 
Han börjar dra lite i tanden, känns mer eller mindre bara som om han har tag om kanten på tanden. Sen börjar han åka runt på sin stol, dra lite åt vänster, dra lite åt höger. Jag blir svettigare och svettigare för var sekund som går. Bedövningen gjorde absolut sitt jobb, men allt annat kändes. När han slitit och dragit i tanden i kanske 15 minuter, vilket för mig kändes som en evighet, ropade han in en till för assistans! Käken värkte vid det här laget så innerligt att jag inte trodde den skulle klara av ett enda tryck till, då skulle den knäckas. Till min förfäran hör jag hur ett vispande ljud körs igång - en borr. JAHA, vad händer nu då?! Han borrar och sågar i tanden.. Ljudet av en vedklyv i huvudet på mig gjorde mig full av skratt. Det här är liksom min vanliga tur. Jag har max oflyt i alla sådana här saker. Snart kände jag bara en massa tråd i ansiktet och då insåg jag att han hade fått bort tanden och höll på att sy ihop tandköttet.  


Och här sitter jag två dagar senare, med en svullen käke och en värk som driver mig till vansinne. Det mest ironiska med det hela? Innan jag gick till tandläkaren i måndags hade jag bestämt mig för att köpa en cheeseburgare på mcdonalds och en massa lösgodis efter undersökningen....

Inga kommentarer: