onsdag 19 maj 2010

Nu är det dags..

Hann inte komma tillbaka förrän jag var på väg igen känns det som.. Sitter på busen mot Göteborg och jag är riktigt spänd..

Som många redan vet så har vi i vår familj en synskada/ögonsjukdom som heter Retinitis Pigmentosa. Jag har de flesta symptomen vad gäller denna synskada, nattblindhet & större bländninsbenägenhet, som inte detta räckte så försämras min syn för varje år som går. Det är runt 3-4000 i Sverige man tror har RP och jag ska alltsåsälla mej till mina jämlika på Östra sjukhuset imorgon och göra flera olika tester. Ärligt talat är jag mer orolig om jag INTE har den, för vad är det då för fel? Jag är relativt optimistisk ändå, för 10 år sen visste man inte vad felet är men nu har dom kommit såpass långt att dom eventuellt har funnit botemedel. Det är bara att hålla tummarna för att dom får fram något snart, främst för pappas (och alla i de äldre generationerna) eftersom jag inte vill se att deras syn successivt försvinner mer än vad den redan gjort..

Och även om många skrattar åt mej när jag går i blindo (bokstavligt talat) så är det inte alla gånger det är så kul. Att bli nekad att gå in på ett uteställe, inte våga köra bil på kvällarna eller kunna se stjärnorna är för jävligt. Så nu hoppas vi på att forskarna fortsätter sin process med RP!

Inga kommentarer: