torsdag 25 april 2013

14 dagar

Under de senaste två veckorna har jag kämpat med mitt störst projekt på väldigt, väldigt länge - bli nikotinfri. De som känt mig en stund vet att det började med en cigg (som han snubben från Plattan alltid inleder sina föreläsningar) tillsammans med några av mina tjejer från handbollslaget. Konstigt? Jodå. Började röka på allvar i gymnasiet och slutade först för två år sen, så avrundat hade jag nog rökt i 10 år innan jag slutade. Varför jag slutade? Jag fick lunginflammation, bodde på högst våningen utan hiss och tog ett val. Dock tog jag valet att byta ut cigaretten mot snus och även om det var vidrigt i början så vande jag mig vid det. I januari bestämde jag att lägga av med snuset efter jag var klar med PTn, och sen sköt jag fram det till efter semestern. Det har varit 14 dagar av abstinens, småätande och många har nog råkat ut för min ännu kortare stubin. Jag är dock stolt att jag hållit mig borta, inget illaluktande snus under läppen och ingen stress över att dosan snart är slut.

Har hört att det ska vara värst den 3de dagen, veckan, månaden och året men det tar jag då. Enda nackdelen är att jag ställde mig på vågen idag och upptäckte att småätandet gjort sitt (tror i och för sig att semestern varit en bidragande faktor här med) så nu får jag festa på frukt och grönsaker istället för godis, pastiller och alldeles för mycket fet mat.

3 kommentarer:

Pammis sa...

Wiiie, bra Fia, mer inlägg! *applåder*
Applåderar även till nikotinfriheten! Klart du fixar det!

Fia sa...

Tack Pammis :) Skriver nästan endast för dig, men det är det värt ;)

Pammis sa...

Haha. Ja det måtte det vara! Det kanske får skrivlusten att komma igång igen?