söndag 15 juni 2008

so damn clever..

jag måste nog erkänna att jag var aningens lättad över att vara tillbaka i sverige. men nu känner jag samma uppgivenhet och ångestkänsla som förra gången jag kom hem. sverige må vara mitt hemland, men jag känner mej inte trygg eller hemma här längre. såklart har detta med att göra att jag varit borta nästan 2 år av mitt liv, men jag vet inte om jag varken har orken eller lusten att få tillbaka känslan av att vara hemma här, i ett land där man inte kan visa sej stolt över sin nationalitet utan att det ska ge rubriker, i ett land där människor inte låtsas om varandra, ett land där de olika klass-skillnaderna ger människan ett värde, i ett land där man inför bestämmelser om "telefonfria områden" för att det ska vara tyst och kvävt, i ett land där alla människor kollar snett på någon för den i deras ögon ser "annorlunda" ut, i ett land där det klagas och suras om musiken spelas för högt hos en granne/ur en bil/ipod/laptop. och dessutom - jag vill inte förstå vad alla säger.

jag vet, ni funderar säkert på vad jag är för deprimerad stackars själ nu men jag kan inte hjälpa det. jag vill inte vänja mej vid detta igen, inte nu. jag ser detta som en återvändsgränd varje gång jag kommer hem. dock är det inte bara svartmålat utan självklart finns det vackra även i sverige. tex har jag inte upplevt en svensk sommarkväll på väldigt länge, och jag hade glömt bort att det faktiskt är ljust fram till 22. satt och njöt av kvällen ute och funderade på mycket medan jag viftade bort alla humlor och myggor med cigarettröken. vissa lukter gjorde mej otroligt nostalgisk och vissa gånger måste jag erkänna att förr var otroligt bra, fast nuet är minst lika bra - fast på ett annat sätt.

för att överleva i norden dessa månader - tills det är dags att dra igen så har jag fördrivit kvällen med att söka bostad och jobb i norge. vad är egentligen bäst - fiskejobb eller vanligt jobb?

fiskejobb - för- och nackdelar:
fördelen är att man jobbar arslet av sej ute i middle of nowhere, vilket gör att man inte spenderar pengar och dessutom tjänar snuskigt mycket på övertiden.
nackdelen är förmodligen att det kommer vara omänskligt kallt, lukten kommer vara bedövande och man kommer vandra som en zombie mellan säng och jobb i - säg 3 månader?

vanligt jobb - för- och nackdelar:
fördelen är såklart att man kan leva ett socialt liv om man så vill och fortfarande tjäna bra med pengar. man behöver inte förfrysa fingrarna och kan kanske kolla in mailen någon gång i veckan.
nackdelen/arna behöver jag väl knappt skriva ner? oslo - storstadsliv, krogen, shoppingen, fikor, dyr hyra osv osv osv.

och om en man från panama ska med och jobba, finner inte dom flesta det bättre att arbeta med något som norsk/svensk kunskap krävs?

för mycket tankar i ett alldeles för överansträngt huvud. klockan är nu 2.24, och jag som skulle försöka ställa om dygnet. damnit. buenas noches amigos.

1 kommentar:

Anonym sa...

932280060 bejb =)
Du vet landskoden ;-)

Hittar du ett jobb i långtbortistan åt oss båda så hänger jag me!
Annars söker jag mest jobb i Lissabon just nu, tanken att bo där i vinter är överhängande... Saknar å älskar dig!