söndag 19 september 2010

förlåt.

jag har aldrig någonsin varit intresserad av politik. jag minns inte ens om jag röstade förra gången jag hade möjlighet. om detta beror på rent ointresse eller bara lathet kan jag dessvärre inte svara på. gjorde en gång ett test på gp.se som sa åt mej att jag var moderat och trots min föga kunskap om politik blev jag förvånad. att jag då svor på att jag skulle sätta mej in mer i det blev dock bara en svordom, jag har sedan dess aldrig riktigt funderat på det. det är mycket möjligt så att jag är ett ego som ändå inte bott i sverige på cirka fyra år, så varför ska jag lägga en röst som egentligen kanske inte är helt korrekt. men å andra sidan så måste jag ju tänka på mina nära och kära, och framtiden för sverige, men det kom jag på alldeles för sent. idag närmare bestämt. det må vara rösträtt i sverige, inte röstplikt, men när man nämner att man inte tänkt rösta går många upp i atomer och väser med högröda ansiktet "VARFÖR INTE?". ok, nej, jag vill inte ha in SD. men varför skulle jag vilja att blått drog ner ytterligare på sjukpenning men å andra sidan, varför ska man, som rött tänker, ge bidrag till höger och vänster bara för att dessa människor helt enkelt inte vill jobba? jag är kluven. och för att jag ska känna mej lite bättre till mods så tänker jag att en röst av nio miljoner, det kan väl inte ha så mycket att säga? ..fast denna rösten i ett avgörande kan ju bli riktigt viktig.

ni ser, jag blir totalt förvirrad av politik. och jag ber om ursäkt om mina åsikter eller felaktiga påståenden upprör. jag är bara en vanlig svenska som bryr mej mer om att alla barn i världen inte får gå i skolan, att barnarbete fortfarande finns och att alla inte har tillgång till vatten varje dag. förlåt.

1 kommentar:

maddis sa...

fialutt, haller med dej. jag rostade inte heller. tycker det kanns lite konstigt att rosta pa nat man inte vet nat om. sa vi far gomma oss argumentet att vara tva sma roster inte hade gjort sej horda anda.

& forresten ar det ju forjavligt att det int gar att rosta online. orka halla pa med en massa papper & skicka in pa det & det datumet.